Jak wynika z badań ponad połowa Polaków w 2016 r. wypoczywała – przynajmniej 2 dni poza miejscem zamieszkania. Polacy coraz częściej decydują się na wyjazdy zagraniczne.

Niejednokrotnie zdarza się, że wycieczka odbiega od standardów przedstawionych przez biuro podróży w swojej ofercie. Czy w związku z tym mamy prawo dochodzić odszkodowania bądź zadośćuczynienia od biura podróży za tzw. zmarnowany urlop ?

Przede wszystkim wskazać należy, że za nienależyte wykonanie umowy przysługuje odszkodowania na zasadach ogólnych. Z uwagi na niespełnienie warunków zawartej umowy i uniemożliwienia skorzystania z urlopu w sposób pełny na podstawie art. 11a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o świadczenie usług turystycznych, w którym mowa o odpowiedzialności organizatora turystyki za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy o świadczenie usług turystycznych osoba niezadowolona może dochodzić stosownego odszkodowania.

Wskazać należy, że osobie niezadowolonej z wykupionej wycieczki przysługuje także zadośćuczynienie za doznaną krzywdę, stres i frustrację. W orzecznictwie wskazuje się, że krzywda polega na cierpieniach fizycznych lub psychicznych. Z powyższego wynika, że niezapewnienie przez biuro podróży warunków zgodnych z zawartą umową umożliwia dochodzenie zadośćuczynienia. Należy mieć na uwadze, że roszczenie o zadośćuczynienie nie stanowi roszczenia o zwrot części kosztów usług w postaci zorganizowanej wycieczki, bowiem punkt odniesienia do ustalenia kwot zadośćuczynienia stanowi stopień zawinienia biura podróży oraz rozmiar dyskomfortu klienta spowodowanego nienależytym wykonaniem umowy. W świetle wyroku Sądu Najwyższego z dnia 24 marca 2011 r. nie ulega wątpliwości, iż artykuł 11a ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych może być podstawą odpowiedzialności organizatora turystyki za szkodę niemajątkową w postaci tzw. zmarnowanego urlopu.

Konkludując powyższe, pamietać należy, że między niewłaściwym wykonaniem umowy tj. niezapewnieniem umówionych warunków pobytu a powstałą krzywdą w postaci cierpień psychicznych związanych ze zmarnowanym urlopem praz szkodą majątkową, istnieć musi adekwatny związek przyczynowy.

Jeżeli po dotarciu na miejsce stwierdzimy, iż warunki umowy odbiegają od tych zaobserwowanych na miejscu powinniśmy w pierwszej kolejności zgłosić reklamacje już w czasie pobytu wypoczynkowego, a także udokumentować stwierdzone nieprawidłowości, np. za pomocą zdjęć. Powyższe ułatwi dochodzenie swoich praw po powrocie do kraju.